Kandydaci do pracy chcą znać powody odrzucenia CV. Tylko co szósty z nich dostaje taką informację.
Zaledwie połowa kandydatów do pracy uważa, że rekrutujący
dbają o dobre relacje z aplikującymi na dane stanowisko. Przykładowo,
tylko co szósty kandydat otrzymał informację zwrotną na temat powodów
odrzucenia oferty. Mimo że chciałaby je poznać zdecydowana większość
aplikujących. Negatywne doświadczenia podczas procesu rekrutacji mogą
oznaczać utratę reputacji i klientów – nawet 65 proc. osób zmienia pod
ich wpływem nastawienie do marki, a 20 proc. nie kupi produktu lub
usługi danej firmy.
– Candidate experience to ogół
doświadczeń, które kandydaci wynoszą po kontakcie z firmą jako
pracodawcą. Ten pierwszy punkt styku z marką zazwyczaj ma miejsce dużo
wcześniej niż w procesie rekrutacyjnym, bo jest to często pierwsza
wizyta w sklepie albo w firmie jako klient, czasem jest to moment, kiedy
ktoś znajomy opowiada nam o danej firmie. Wtedy już sobie zaczynamy
wyrabiać opinię o niej jako potencjalny kandydat – mówi Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”.
Z
raportu „Candidate Experience w Polsce”, przygotowanego
przez eRecruiter, wynika, że według połowy kandydatów pracodawcy dbają
o dobre relacje z osobami aplikującymi. Dla porównania, jeszcze w 2017
roku takiego zdania było ok. 30 proc. osób.
– Pracodawcy
coraz więcej uwagi przykładają do budowania doświadczeń kandydatów,
jednak z perspektywy kandydatów wciąż jest bardzo dużo do zrobienia – ocenia Maja Gojtowska.
Zdecydowana
większość (88 proc.) oczekuje rzetelnego przedstawienia warunków pracy,
informacji o zarobkach i powodach niezakwalifikowania się do dalszego
etapu rekrutacji (po ok. 70 proc.). Postulaty nie znajdują jednak
pokrycia w rzeczywistości – tylko 40 proc. spotkało się z rzetelnym
przedstawieniem warunków zatrudnienia, 17 proc. dowiedziało się,
dlaczego nie zostali wybrani, a 27 proc. znalazło informacje
o wynagrodzeniu w ogłoszeniu o pracę.
– Ten dysonans pomiędzy kandydatami, którzy tego oczekują, a tymi, którzy tego rzeczywiście doświadczyli, jest bardzo duży – podkreśla Maja Gojtowska.
Raport
„Candidate Experience w Polsce” wskazuje, że negatywne doświadczenia
z procesu rekrutacji zmieniają nastawienie do marki w przypadku 65 proc.
osób. Nieco więcej deklaruje, że nie będzie ponownie aplikować do
takiej firmy, a 45 proc. – odradzi to innym osobom. Co piąty kandydat,
który wyniósł negatywne wrażenia z procesu rekrutacji, zapowiada, że
nie kupi produktu lub usługi tej firmy.
– Firmy potrzebują
szerokiej, całościowej edukacji w zakresie candidate experience.
Potrzebują spojrzenia na procesy budowy doświadczeń kandydatów nie tylko
jako na jednorazową rekrutację, lecz także na cały proces, który
bezpośrednio przekłada się na decyzje zakupowe kandydatów. Jest mnóstwo
badań, które pokazują, że kandydat swoje doświadczenia z procesu
rekrutacji, szczególnie te negatywne, przekłada na swoje decyzje
zakupowe – podkreśla ekspertka.
„Barometr Rynku Pracy XII”,
przygotowany przez Work Service, podaje, że co piąta osoba pracująca
zamierza zmienić miejsce zatrudnienia. Pozostali nie rozglądają się za
nowym pracodawcą, a to oznacza, że firmy, które szukają rąk do pracy,
muszą szukać innych dróg dotarcia z informacjami o prowadzonej
rekrutacji. Dlatego na znaczeniu zyskuje marketing rekrutacyjny, czyli
np. nawiązanie kontaktu z potencjalnymi kandydatami za pomocą mediów
społecznościowych, czy system rekomendacji.
– 80 proc.
kandydatów na rynku pracy to tzw. kandydaci pasywni, czyli osoby, które
są zainteresowane zmianą pracy, ale nie szukają jej aktywnie. Dla
pracodawców to ogromne wyzwanie, ponieważ dotarcie do takich osób wymaga
zupełnie innych narzędzi, zupełnie innego sposobu myślenia
o rekrutacji – zauważa Maja Gojtowska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze są moderowane.