Gry komputerowe stanowią integralną część życia wielu osób na całym świecie. Jednakże, wraz z ich popularnością, wzrasta również świadomość na temat potencjalnych negatywnych skutków zdrowotnych, zwłaszcza jeśli chodzi o dolegliwości fizyczne. Badania naukowe wskazują na związek między długimi sesjami grania a bólem głowy, zmęczeniem oczu oraz bólami pleców i nadgarstków. Jednakże, istnieją sposoby minimalizowania tych dolegliwości, co może przyczynić się do utrzymania zdrowia fizycznego wśród graczy.
Ze względu na stale
rosnącą popularność gier potrzebne są działania promujące zdrowe nawyki
związane z graniem, by zapobiegać negatywnym skutkom fizycznym. Fot. px. |
Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni
i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby
regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety
przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy
naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz.
najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co
ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie
dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to
mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym
zrozumieniem znaczenia ergonomii.
"Granie
przez 3 godz. bez przerwy wystarcza, żeby zwiększyć prawdopodobieństwo
wystąpienia dolegliwości fizycznych u graczy w porównaniu do osób, które
grały krócej niż 3 godz. Nie wiemy jednak, czy 1 lub 2 godz.
nieprzerwanej gry również wiążą się z ryzykiem, ponieważ nasze badanie
nie obejmowało takich zakresów czasowych" – wyjaśnia dr Daniel Stjepanović z Krajowego Centrum
Badań nad Używaniem Substancji Psychoaktywnych przez Młodzież,
działającego w ramach Szkoły Psychologii Uniwersytetu w Queensland
w USA.
Badanie zostało przeprowadzone
na grupie ponad 950 osób w wieku 18–94 lat regularnie grających w gry
wideo. Była to przekrojowa ankieta internetowa obejmująca wiele witryn,
przeprowadzona w 2022 roku w ramach Międzynarodowego Studium Gier 2022.
Najpierw oceniono zaangażowanie w grę, pytając uczestników, w ilu
sesjach gier trwających co najmniej 3 godz. uczestniczyli w ciągu
ostatniego roku. Następnie zostali oni zapytani o grę powyżej 6 godz.
Następnym etapem było już pytanie o występowanie dolegliwości takich jak
ból głowy, sztywność karku, ból pleców i zmęczenie.
"Respondenci, którzy grali w gry wideo przez co najmniej 3 godz. bez
przerwy, niezależnie od wieku i płci, częściej zgłaszali zmęczenie oczu,
ból nadgarstków, dłoni, pleców i karku w porównaniu do osób, które
spędzały na graniu mniej niż 3 godz. bez przerwy. Co ciekawe,
w przypadku osób grających nieprzerwanie przez 6 godz. obserwacje były
podobne. Oznacza to, że 3 godz. wystarczą, żeby zwiększyć ryzyko
niekorzystnego wpływu na zdrowie" – podkreśla dr Daniel Stjepanović.
Wystąpienie
problemów fizycznych wynikających z grania zgłosiło prawie 34 proc.
uczestników. Zmęczenie oczu odnotowało u siebie 46 proc. badanych, ból
dłoni lub nadgarstka – 45 proc., a ból pleców lub szyi – 52 proc.
respondentów. Naukowcy ustalili, że im większa częstotliwość grania
w gry wideo, tym większy odsetek zgłaszanych objawów fizycznych. Odsetek
osób zgłaszających problemy fizyczne wyniósł 13 proc. w przypadku osób,
które stwierdziły, że nigdy nie grają co najmniej 3 godz. w jednej
sesji, podczas gdy u osób grających tak długo przynajmniej raz na
miesiąc, co tydzień i codziennie było to odpowiednio: 31 proc., 40 proc.
i 50 proc.
Ze względu na stale
rosnącą popularność gier potrzebne są działania promujące zdrowe nawyki
związane z graniem, by zapobiegać negatywnym skutkom fizycznym.
"Potrzebna jest edukacja i zachęcanie młodych ludzi do robienia przerw
i włączanie do planu dnia innych rodzajów aktywności, najlepiej ćwiczeń
fizycznych. Pomocne może być włączenie tego rodzaju treści do programu
przedmiotów szkolnych poświęconych zdrowiu" – ocenia badacz z Uniwersytetu w Queensland.
Wnioski z badania rodzą pytania o to, jak kwestia uciążliwych dolegliwości wygląda u osób związanych z e-sportem.
"Zapytaliśmy
uczestników, czy chcą profesjonalnie zajmować się e-sportem, ale
nie dostrzegliśmy istotnej statystycznie różnicy, jeśli chodzi
o dolegliwości fizyczne, pomiędzy osobami, które zamierzały i które
nie planowały zostać profesjonalnymi e-sportowcami. Z naszego badania
nie wynika jasno, dlaczego tak się dzieje. Być może w badaniu powinno
wziąć udział więcej uczestników zainteresowanych karierą w e-sporcie.
Może być również tak, że osoby z aspiracjami w kierunku profesjonalnej
kariery w e-sporcie inwestują w bardziej ergonomiczny sprzęt i robią
częstsze przerwy, aby zmniejszyć obciążenie fizyczne. Aby zrozumieć to
zagadnienie, potrzebne są dalsze badania" – zauważa dr Daniel Stjepanović.
Wraz z dalszym rozwojem technologicznym i wzrostem popularności gier komputerowych, potrzeba promowania zdrowych nawyków związanych z graniem staje się coraz bardziej pilna. Edukacja na temat konieczności robienia regularnych przerw, aktywności fizycznej oraz właściwego ustawienia stanowiska pracy może odegrać kluczową rolę w zmniejszaniu dolegliwości fizycznych u graczy. Ponadto, badania nad związkami między graniem a zdrowiem powinny być kontynuowane, aby lepiej zrozumieć tę kwestię i rozwijać odpowiednie strategie prewencyjne.
Oprac. na podst. Newseria, db
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze są moderowane.