"Społeczność twórców, którzy sięgają po finansowanie społecznościowe, bardzo szybko się rozwija. Kiedyś to było novum, dziś właściwie jest już normą" – mówi Tadeusz Chełkowski, założyciel Patronite. Największa w Polsce platforma crowdfundingu subskrypcyjnego skupia ok. 8 tys. twórców i prawie 700 tys. patronów, a największym wsparciem od dwóch lat niezmiennie cieszą się dwa niezależne projekty radiowe. "Dużą grupą na naszej platformie jest też rozrywka, np. gry. To jest szybko rozwijająca się część serwisu" – mówi Tadeusz Chełkowski. Jak wskazuje, mimo trudnej sytuacji gospodarczej twórcy skupieni na Patronite wciąż otrzymują duże wsparcie, choć średnia wartość wpłat spadła.
"Obecna sytuacja gospodarcza i polityczna wpływa na twórców w zależności
od branży, w jakiej działają. Przykładowo publicyści związani z tematem
wojny w Ukrainie radzą sobie świetnie, ponieważ jest zapotrzebowanie na
takie materiały. Widzimy też duże zainteresowanie tematem podróży. To
być może wynika z tego, że po pandemii COVID-19 jesteśmy głodni
zwiedzania świata, a oczami twórców jesteśmy w stanie tego doświadczać.
Natomiast jest rzeczywiście odczuwalna obniżka średniej wpłaty, którą
wiążemy z presją ekonomiczną" – mówi Tadeusz Chełkowski, założyciel Patronite.
Celem
największej w Polsce platformy crowdfundingu subskrypcyjnego jest
kojarzenie pasjonatów z mecenasami, którzy są skłonni zapewnić im
finansowanie. W 8-tys. społeczności twórców są m.in. publicyści,
dziennikarze, youtuberzy i blogerzy, ale także stowarzyszenia czy
fundacje. Wspiera ich prawie 700 tys. patronów.
"Są u nas twórcy, którzy mają tych samych patronów od siedmiu lat. Mamy dużą platformę, która zajmuje się data miningiem i w automatyczny, ale grzeczny sposób przypomina, że to wsparcie przekazywane przez patronów jest ważne, żeby autor nie zapominał o ludziach, którzy swoimi małymi składkami budują jego pensję. Mamy też zespół, który zajmuje się aktywacjami, odświeżaniem profili i pracuje nad komunikacją na linii autor – patroni. Nie jesteśmy więc platformą czysto technologiczną, skupiamy się na ludziach i pomocy w budowaniu relacji pomiędzy patronami a twórcami dobrych treści" – mówi Tadeusz Chełkowski.
Tadeusz Chełkowski, założyciel portalu dla twórców, Patronite. Fot. Newseria |
Twórcy platformy skupiają się na tym, by zachęcić firmy do włączania się w finansowanie publicystyki i kultury:
"Chcemy pokazać firmom, że reklamy to nie muszą być koniecznie bloki
reklamowe nastawione na to, żeby nas zmęczyć, ale może być to
przedstawione w fajny, kontekstowy sposób. Nad tym pracujemy właśnie na
rynku, aby rozszerzyć partycypację instytucji i marek w tworzeniu
dobrych treści" – wyjaśnia ekspert.
Patronite to platforma dla tych, którzy nie chcą albo nie mogą prowadzić
działalności komercyjnej, za to potrzebują finansowania na realizację
swoich pasji i projektów. Pieniądze na nowe projekty zdobywają najpopularniejsi polscy
youtuberzy:
"Skupiamy publicystów, którzy opowiadają nam o różnych aspektach życia, oraz pasjonatów, którzy dzielą się swoim hobby, jak np. motoryzacja, wspinaczka, sport" – wymienia założyciel serwisu w Polsce. – "Nie jesteśmy oczywiście jedynym portalem finansowania społecznościowego, ale skupiamy się przede wszystkim na twórcach, którzy mają coś ciekawego do powiedzenia i którzy szukają metody finansowania swojej niezależności twórczej, dziennikarskiej i publicystycznej za pomocą bezpośredniego kontaktu ze swoimi oddanymi widzami czy słuchaczami".
Jak
wskazuje, największym zainteresowaniem na Patronite cieszą się dwa
projekty radiowe: Radio Nowy Świat – niezależna rozgłośnia internetowa,
która jest w całości finansowana z wpłat słuchaczy, oraz Radio 357,
w którym pracuje część byłych dziennikarzy Polskiego Radia:
"Każda z tych stacji radiowych jest w stanie funkcjonować dzięki swoim
patronom. Ale przede wszystkim są to ewenementy już nawet nie tylko na
skalę polską, ale i światową. To są jedne z największych cyklicznych
zbiórek na świecie, włączając w to nawet platformy amerykańskie" – mówi Tadeusz Chełkowski.
Radio Nowy Świat ma w tej chwili ponad 33 tys. patronów, którzy przekazują na jego utrzymanie w sumie ponad 670 tys. zł miesięcznie. Jeszcze większym wsparciem cieszy się Radio 357 – wspiera je 44,5 tys. patronów, którzy finansują jego działalność kwotą przekraczającą 800 tys. zł miesięcznie.
"Dużą grupą na naszej platformie jest też rozrywka, np. gry. Jest to rzeczywiście szybko rozwijająca się część serwisu" – mówi ekspert.
Jak
wskazuje, rozwój Patronite ma przyspieszyć inwestycja Wirtualnej
Polski, która w sierpniu br. za 12,6 mln zł nabyła pakiet 40 proc.
udziałów w platformie. Dzięki temu połączeniu twórcy uzyskają dostęp do
nowych możliwości monetyzowania swoich treści, a WP rozszerzy swoją rolę
jako medium, które wspomaga i nagłaśnia ludzi mających coś ciekawego do
powiedzenia:
"Jest w nas wiara
w to, że da się zbudować internet pełen dobrych, interesujących treści,
który sprawia, że wiemy więcej o świecie, że jesteśmy bardziej świadomi,
a nie tylko krótkie, kilkunastosekundowe rolki, z których dowiadujemy
się, kto i co zjadł na śniadanie" – mówi Tadeusz Chełkowski.
Newseria, oprac. db
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze są moderowane.